Andrzej Klimczak to współtwórca Polskiej Opery Królewskiej. Bas-baryton, absolwent Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej we Wrocławiu.
Z chwilą ukończenia studiów w 1987 roku rozpoczął karierę jako solista Warszawskiej Opery Kameralnej. Jego pierwsze solowe role to Osmin w Zaide W. A. Mozarta oraz Jan w Żółtej szlafmycy K. Majera (Gaetana). Niedługo potem zadebiutował w roli Figara w Weselu Figara W. A. Mozarta w Teatro Principal w Alicante (1988, Hiszpania).
Dotychczasowy dorobek artysty obejmuje ponad pięćdziesiąt pierwszoplanowych bas-barytonowych partii, od barokowych dzieł kompozytorów takich jak Haendel czy Bach, poprzez niemal wszystkie pierwszoplanowe role w operach Mozarta (wśród nich Don Giovanni, Leporello, Papageno, Figaro, Hrabia Almaviva, Guglielmo, Don Alfonso) i Rossiniego (m.in. Don Bartolo w Cyruliku Sewilskim, Mustafa we Włoszce w Algierze czy Selim w Turku w Italii), aż po utwory współczesne – by wspomnieć tylko tytułową partię w Balthazarze czy Felixa w Polieukcie Zygmunta Krauzego.
Do jego koronnych partii zalicza się również kreację roli Eugeniusza Oniegina w operze Czajkowskiego oraz Forda w Falstaffie Verdiego.
Ceniony interpretator liryki wokalnej, laureat II Konkursu Moniuszkowskiego w Warszawie.
Szczególne miejsce w jego dorobku artystycznym zajmuje repertuar oratoryjno-kantatowy. Artysta specjalizuje się w interpretacji barokowych oper i oratoriów. Do jego największych sukcesów należą liczne kreacje partii basowej w Mesjaszu Haendla, a także utrwalone w postaci nagrań CD role Argenia w Imeneo Haendla oraz Licomede w Tetide in Sciro D.Scarlattiego.
W 2001 roku został odznaczony przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Złotym Krzyżem Zasługi dla Rzeczypospolitej Polskiej, zaś w roku 2012 Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski.
Źródło: MKiDN