Prowadzenie firmy wymaga zastosowania odpowiedniej strategii biznesowej. Od tego, jaki model rozwoju firmy przyjmiemy, będą zależały jej dalsze losy. Warto zatem poznać najważniejsze strategie biznesowe i zastanowić się, która z nich będzie najbardziej odpowiednia dla naszego przedsiębiorstwa. W tym artykule skupimy się na strategii koncentracji, która stanowi jedną z najważniejszych strategii w każdym biznesie. Na czym polega strategia koncentracji? Odpowiedź na to pytanie poznasz w tym artykule.
Z tego artykułu dowiesz się:
- Czym jest strategia koncentracji?
- Co decyduje o wyborze strategii koncentracji?
- Kiedy strategia koncentracji przestaje działać?
Czym jest strategia koncentracji?
Strategia koncentracji polega na określeniu jak najwęższego zakresu działalności danego przedsiębiorstwa oraz pełnym skupieniu się na określonych wytycznych. Firmy, które decydują się na realizację takiej strategii, muszą wybrać określoną niszę i dostosować wszystkie swoje działania do jej potrzeb, przy jednoczesnym ignorowaniu pozostałych obszarów rynku.
Przedsiębiorstwa, które wybierają strategię koncentracji, powinny być świadome potrzeb rynkowych i budować swoją przewagę dzięki swojej wąskiej specjalizacji. Mówiąc w skrócie, strategia rozwoju polega na rozwijaniu biznesu wyłącznie w określonych niszach, z pominięciem szerokiego spektrum potrzeb rynkowych.
Co decyduje o wyborze strategii koncentracji?
Wybór konkretnego rodzaju strategii koncentracji zależy przede wszystkim od możliwości danej firmy i rozumieniu przez nią dynamiki rynku, oraz jego potrzeb. Stosując strategię koncentracji, należy wypuszczać na niszowy rynek bardzo tanie produkty lub skupić się na tych wyjątkowo unikalnych, a co za tym idzie, znacznie droższych produktach lub usługach. Firmy, które wybierają strategię koncentracji, mogą w pełni skupić się na potrzebach swoich klientów, budując w ich oczach swoją wiarygodność.
Niezależnie od rodzaju wybranej strategii koncentracji, kluczem do sukcesu jest oferowanie „czegoś dodatkowego” w danej niszy rynkowej. Takie rozwiązanie może przyczynić się do obniżenia kosztów lub zwiększenia zróżnicowania.
Kiedy strategia koncentracji przestaje działać?
Strategia koncentracji jest bardzo skuteczną strategią biznesową, pod warunkiem, że poświęcimy jej odpowiednio dużo uwagi i odpowiednio zaplanujemy wszystkie działania. Czasami jednak zdarza się, że nawet najlepiej przygotowana strategia koncentracji może przestać przynosić oczekiwane rezultaty.
Może tak się stać w momencie, gdy nasza konkurencja będzie naśladować wybraną przez nas strategię i ulepszy ją, przejmując naszych klientów. Takie działania są codziennością w każdym biznesie, dlatego warto być na to przygotowanym i dbać o rozwój strategii biznesowej, nawet jeśli przynosi ona odpowiednie rezultaty.
Strategia koncentracji może przestać działać również w momencie, gdy wybrana przez nas nisza przestanie być atrakcyjna na rynku. Bardzo często dzieje się tak z powodu przyczyn strukturalnych, takich jak zmiany w prawie, czy warunkach prowadzenia biznesu.
Ten rodzaj strategii biznesowej może okazać się również nieskuteczny w momencie, gdy na rynku dominuje konkurent, którego nie jesteśmy w stanie pokonać.