Kontrowersyjna reklama jest doskonałym sposobem na zwrócenie uwagi na dany problem, produkt lub usługę. Warto pamiętać jednak o tym, że stosowanie takich reklam jest bardzo ryzykowne, ponieważ w kontrowersji łatwo posunąć się o krok za daleko i spowodować niechęć do promowanej przez nas marki. Odpowiednie wykorzystanie tego narzędzia potrafi jednak w bardzo dużym stopniu przyczynić się do wzrostu zainteresowania naszym produktem lub usługą. Jak powinny wyglądać kontrowersyjne reklamy? Czego unikać podczas stosowania tego narzędzia? Odpowiedzi na powyższe pytania znajdziesz w tym artykule.
Z tego artykułu dowiesz się:
- Czym są kontrowersyjne reklamy?
- Jak działa reklama kontrowersyjna?
- Kto powinien korzystać z kontrowersyjnych reklam?
Czym są kontrowersyjne reklamy?
Według badań za kontrowersyjne reklamy zazwyczaj uznaje się te, w których wykorzystuje się akty przemocy, odwołuje do sfery seksualnej lub uderza w uczucia religijne. Bardzo często zdarza się jednak, że kontrowersyjne reklamy potrafią być zupełnie niewinne i niepozorne.
Przykładem jest spot Coca‑Coli kierowany na rynek hiszpański podczas Euro 2012. Jak wiadomo, mistrzostwa te były organizowane przez Polskę oraz Ukrainę. W reklamie Coca-Coli została przedstawiona postać Polaka pracującego za granicą, któremu Hiszpanie pomagają wygrać bilet na turniej w konkursie, fundując mu kolejne porcje Coca-Coli. Ta pozornie sympatyczna opowieść została odebrana jako obraźliwa dla Polaków, ponieważ w tej reklamie zostali oni przedstawieni jako osoby, których nie stać nawet na powrót do domu.
Trudno jednoznacznie określić, którą reklamę można uznać za kontrowersyjną. Jednym z najlepszych wyznaczników kontrowersyjności danego spotu reklamowego może być ilość skarg, które napływają do Rady Reklamy. Warto jednak pamiętać o tym, że niektóre narody o wiele łatwiej urazić i sprowokować do narzekań, dlatego wskaźnik ten należy traktować z dużym dystansem.
Jak działa reklama kontrowersyjna?
Reklama kontrowersyjna potrafi być bardzo skuteczna, ponieważ bazuje ona głównie na negatywnych emocjach. Jak wiadomo, większość ludzi ma tendencję do skupiania się na przykrych doświadczeniach, w związku z czym łatwiej zapamiętać reklamę, która wywołuje dyskomfort i uderza w czułe punkty wielu ludzi.
Kontrowersyjne treści przyciągają uwagę odbiorców oraz są przez nich lepiej zapamiętywane. Warto jednak odpowiednio wyważyć kontrowersyjność danego spotu reklamowego, tak aby odbiorca zapamiętał nie tylko samą reklamę, ale również markę i konkretny produkt. Bardzo często nadmierna kontrowersyjność sprawia, że odbiorca zbyt mocno skupia się na samej reklamie, co obniża zapamiętywalność marki.
Kto powinien korzystać z kontrowersyjnych reklam?
Kontrowersyjne reklamy są doskonałym sposobem na zdobycie rozgłosu. W związku z tym stosowanie kontrowersji zaleca się przede wszystkim firmom, które stawiają swoje pierwsze kroki na rynku i pragną zdobyć początkową rozpoznawalność. Odpowiednio wykreowana reklama bazująca na kontrowersji potrafi zapaść w pamięć wielu osobom i wzbudzić zainteresowanie naszą marką. Należy jednak pamiętać o tym, aby zachować umiar w stosowaniu kontrowersji, ponieważ zbyt mocne żerowanie na negatywnych emocjach może spowodować niechęć do naszej marki i pogrzebać jej szanse na zaistnienie na rynku już na samym początku działalności.